Turniej debat „Zrozumieć historię. Młodzież debatuje”

Jest to turniej współorganizowany z Instytutem Pamięci Narodowej od 2010 roku. Turniej ten skupia się na tematach stricte historycznych. Co roku skupiamy elitę szkół z wielkopolski, która ściera się ze sobą w pojedynku na argumenty. Tematy dotyczą kontrowersyjnych wydarzeń z historii Polski, które miały miejsce w ostatnim stuleciu. Inkorporacyjna czy federacyjna koncepcja międzywojennej Polski? Powstanie warszawskie za i przeciw? Te i inne tematy znajdziesz właśnie tutaj! Wystąpienia uczniów szkół średnich oceniane są nie tylko przez ekspertów z zakresu debat, ale również przez wybitnych historyków. Tak dobrany skład sędziowski ma za zadanie w sposób kompleksowy przeanalizować wystąpienia uczestników nie tylko pod kątem retoryki, ale również pod kątem merytoryki. Turniej ma na celu rozwinięcie umiejętności sprawnego wyszukiwania informacji i ich weryfikacji. Minione stulecie Polski jest tematem tak rozległym i zawiłym, iż nie lada wyczynem jest szybko i trafnie zrekonstruować wszystkie czynniki mające wpływ na daną sytuację. Pracując jednak ze źródłami i rozpatrując kolejne informacje pod kątem ich przydatności w kontekście przyszłej debatanckiej potyczki uczestnicy powoli nauczą się selekcjonować najważniejsze informacje. Turniej taki jest też świetną okazją, aby zagłębić się mocniej w dane zagadnienie. O konstytucji PRLu słyszał każdy zainteresowany historią, ale w jaki sposób regulowała ona ustrój państwa i czy w efekcie Polska była państwem totalitarnym? To już gratka dla prawdziwych pasjonatów. Oczywiście poza wiedzą jaką uczestnicy zgromadzą, liczyć się będzie również sposób jej przedstawienia. Nawet najciekawszy temat nie przykuje uwagi słuchacza, jeśli będzie omawiany w sposób rozwlekły i niezajmujący. Właśnie debaty nauczą młodzież, jak przedstawiać dane informacje, by odbiorca (w tym juror) w pełnym skupieniu analizował przekazywaną mu treść.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *